چطور 1 قدم بزرگ با موشن گرافی برداریم؟ با پیشرفت کسب و کارهای دیجیتال و همچنین بازاریابی در بستر رسانههای اینترنتی، رقابت برندهای تجاری بیشتر و تنگتر شده است. در نتیجه انتخاب روشهای نوین جهت دیده شدن کسب و کار در فضای مجازی و اینترنت بسیار پر اهمیت است.
ابزار و استراتژیهای زیادی برای این کار وجود دارد که شما به نسبت هدفی که در نظر دارید، مختار به انتخاب آن هستید. موشن گرافی، ابزار بسیار کارآمد و جدیدی برای معرفی برند و تجارت شماست. صاحبین کسب و کار می توانند برای تحقق اهداف تجاری و حتی آموزشی خود، 1 قدم بزرگ با موشن گرافی بردارند. در این مقاله هر آنچه لازم است در این خصوص بدانید، در اختیار شما قرار داده شده است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

موشن گرافی چیست؟
موشن گرافی از ترکیب دو واژه موشن، به معنای تحرک و پویایی و گرافی به معنی ترسیم و نگارش، تشکیل شده است. در حالت کلی، موشن گرافی شامل ویدوئوهایی میشود که از تعدادی تصاویر متحرک ساخته شدهاند. معمولا از این روش برای انتقال پیامهای آموزشی و تبلیغاتی استفاده میشود.
ارائه موشن گرافی هم می تواند به صورت آنلاین صورت بگیرد و هم آفلاین. برای استفاده آنلاین از آن، شما میتوانید محتوای آماده شده را در شبکه مجازی، وبسایت تجاری و یا آموزشی خود بارگذاری نمایید. اما گاهی اوقات، مثل آموزش روال جدید اجرای امور، انجام پروسه اداری، ارائه برخی آمار در جلسه کاری وغیره، می توانید ویدئوهای تهیه شده را برای مخاطب خود به نمایش در بیاورید.
یکی دیگر از کاربردهای موشن گرافی، طراحی لوگوهای متحرک است که این روزها علاقمندان بسیاری دارد. در نهایت شما جهت تحقق هدف ارتقای کسب و کار و انتقال اطلاعات، 1 قدم بزرگ با موشن گرافی برخواهید داشت.

اهمیت موشن گرافی
امروزه همه افراد، در حال کسب و انتقال میلیونها اطلاعات در طول شبانهروز هستند. برخی از این اطلاعات به صورت خودآگاه دریافت میشود، مثل اینکه شما در کلاس درس حضور داشته باشید. در این شرایط شما میدانید که در حال دریافت اطلاعات مرتبط با یک موضوع هستید. زمانی که شما اخبار هم گوش میدهید، اتفاق مشابهای رخ میدهد. با اختیار خود، اطلاعاتی را در خصوص یک خبر خاص دریافت میکنید.
در حالیکه به تازگی، با توجه به رشد استفاده از تلفنهای همراه و شبکه اینترنت، ما ناخودآگاه با سیل عظیمی از اطلاعات روبرو میشویم. در چنین زنجیرهای از تبادل اطلاعات، کسی موفق خواهد بود که محتوا و پیام خود را مدام و هر لحظه، به روز نگه دارد و آن را با روشهای جدید و تاثیرگذار به مخاطب خود ارائه نماید.
یکی از نکات مهمی که در تولید محتوا حائز اهمیت است، قدرت حافظه دیداری افراد است. پژوهشهای علمی نشان میدهند افراد با دیدن، درک بهتری از اطلاعات کسب می کنند. با توجه به این نکته، باید دانست محتوای تصویری قدرت بیشتری در انتقال به مخاطب خواهند داشت. حال اگر این تصویر، با جلوههای بصری نیز آمیخته شود و در نهایت به یک محتوای بصری و پر از رنگ، با کیفیت بالا برسند، قطعا در میان این میزان از اطلاعات در دسترس، توجه بیشتری از مخاطب دریافت خواهد نمود؛ که در این راستا میتوان 1 قدم بزرگ با موشن گرافی برداشت.

انواع موشن گرافی
تصویر متحرک انواع مختلفی دارد. معمولا بر اساس پیامی که میخواهیم به مخاطب منتقل شود، حوزه کاری، بودجه و محدودیت زمانی، میتوان از یک یا به طور همزمان چند نوع موشن گرافی استفاده نمود. در ادامه به تشریح انواع آن خواهیم پرداخت.
1- ویدئورئال: نوعی از موشن گرافیست که در فضای واقعی فیلمبرداری صورت میگیرد و عموما جهت ارائه گزارش و اطلاعات خاص، مورد استفاده قرار داده میشود. در ویدئورئال، طرح گرافیکی به کار برده نمیشود و عوامل اصلی گروه ضبط و تدوین، مهمترین وظیفه را بر عهده دارند.

2- ویدئوموشن: این روش، ترکیبی از فیلمبرداری و طراحی گرافیکی است. در برخی از شرایط، امکان فیلمبرداری در فضای واقعی وجود ندارد و یا سوژه مورد نظر در دسترس نیست. در این حالت هنر گرافیک وارد شده و با کمک طرحهای گرافیکی هم موجب انتقال پیام به مخاطب میشود و هم اطلاعات با جذابیت بیشتری ارائه میگردد.

3- استاپ موشن: این نوع از موشن گرافی، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از حوزههای پرکاربرد این روش، ساخت انیمیشن و انیمههای کارتونیست. استاپ موشن نیز از روشهای متنوعی تشکیل شده است. اما پایه همه روشهای آن یکسان است. در حالت کلی مجموعهای از تصاویر در کنار هم قرار میگیرند و یک ویدئو را تشکیل میدهند. این تصاویر میتوانند از نقاشی، مدل و یا سوژههای واقعی، اوریگامی و یا برشهای کاغذ، خمیر بازی، نخ و پارچه و ابزارهای دیگر، عکسبرداری شوند؛ به گونهای که کوچکترین تغییر در سوژه، فریم به فریم عکاسی شده و به مخاطب چنین القا کنند که آن سوژه در حال حرکت است.
اولین نشانههای استفاده از استاپ موشن در نقاشی غارنشینان و انسانهای اولیه دیده شده است. اما کمپانی والت دیزنی برای اولین بار با استاپ موشن میکیموس این روش را به طور رسمی بنیان نهاد.

4- موشن گرافیک: در این روش از موشن گرافی، از طرحهای گرافیکی متحرک استفاده میشود. این طرحها در نرمافزارهایی چون فتوشاپ و ایلاستریتور طراحی شده و ماهیت واقعی ندارند. قرار گرفتن این تصاویر در کنار، نور، حرکت و صدا سبب افزایش جذابیت محتوا و در نهایت ارائه بهتر پیام به مخاطب میشود.

5- اینفوموشن: در این روش، تکنیکهای اینفوگرافیک برای تولید و انتقال یک پیام به مخاطب به کار برده میشود. به زودی تیم مولتی رایان، اطلاعاتی در خصوص اینفوگرافیک به شما عزیزان ارائه خواهد نمود.

ابزارهای ساخت موشن گرافی
نرم افزارهای مختلفی برای تولید موشن گرافی وجود دارند که شما میتوانید در این خصوص آموزش ببینید و در این حوزه فعالیت کنید.
از جمله نرم افزارهای به روز و کاربردی در زمینه ساخت موشن گرافی، می توان به مایا، ادوبی افترافکت، ادوبی فتوشاپ، ادوبی پریمیر، ادوبی ایلاستریتور، 3دی مکس، Nuke Studio ،SynthEyes و Houdini اشاره داشت. ضمن اینکه افزونهها و پلاگینهایی وجود دارد که میتوان به صورت آنلاین و یا آفلاین جهت طراحی و ساخت موشن گرافی از آنها استفاده نمود.
ادوبی فتوشاپ یکی از مهمترین ابزارها در تولید موشن گرافیهاست که افراد از آن استفاده میکنند. معمولا جهت ویرایش روی عکس و تصویر به کار برده میشود، اما با توجه به ابزارهایی که در این نرم افزار وجود دارد، میتوان از آن جهت تولید و طراحی تصاویر خاص و منحصر به فرد نیز استفاده کرد. فیلترهای موجود در این نرم افزار جهت ادیت عکسها به شدت کمک کننده و کاربردیست.
ایلاستریتور نیز یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در زمینه تولید و طراحی موشن گرافیست. امکان خوبی که این نرم افزار دارد، طراحی تصاویر به شکل وکتور است. با کمک وکتورهای تولید شده، به راحتی میتوان طراحی دیجیتال انجام داد و حتی از آنها در سایر نرم افزارها از جمله افترافکت یا فتوشاپ استفاده نمود.
ادوبی افترافکت نیز نرم افزار بسیار سودمندی در تولید موشن گرافیهاست. یکی از ویژگیهای کاربردی که این نرم افزار دارد، اصطلاحا موشن کردن و یا همان متحرک کردن تصاویریست که یا به کمک خود نرم افزار تولید شده و یا از نرم افزار دیگری مثل ایلاستریتور در آن انتقال داده شده است.
نرم افزارهایی مثل مایا، 3دی مکس، نیوک و یا سینتآیز نیز نرم افزارهای سه بعدی هستند که عموما جهت مدلسازی، کارکترسازی و طراحی تصاویر سه بعدی استفاده میشوند. در این نرم افزارها معمولا امکان در نظر گرفتن نور و زاویه تابش، حرکت دوربین، چرخش تصویر و امکاناتی از این دست که به افزایش جلوههای بصری کمک میکند، وجود دارد.

کاربردهای موشن گرافی
همه ما در طول روز، به واسطه استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی و همچنین تماشای تلویزیون، انواع مختلفی از موشن گرافی را شاهد هستیم. در دنیای امروز ما، موشن گرافی جایگاه ویژه و همچنین پر کاربردی را به خود اختصاص داده است. به طوری که شما میتوانید در راستای پیشرفت کسب و کارتان یک قدم بزرگ با موشن گرافی بردارید.
از جمله کاربردهای این ابزار معجزهگر، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تولید محتوا و اشتراک اطلاعات
یکی از موثر و سریعترین راه انتقال پیام به مخاطب، استفاده از ابزار موشن گرافی است. موشن گرافیکها در کنار صدا و افکتهای صوتی، میتوانند دریافت و پذیرش پیام را در مخاطب به سادگی انجام دهند و تا مدتها اثر خود را روی ذهن او به جا بگذارند.
استفاده در تیتراژ و عناوین
یکی از پرکاربردترین مصارف موشن گرافی، استفاده در عنوانبندی فیلم، سریال، موزیک ویدئو، برنامههای تلویزیونی و خبر است. شروع هر برنامه دیداری، تاثیرگذارترین بخش ارتباط با مخاطب خواهد بود. به هر میزان که این بخش جذاب و رساتر باشد، مخاطب میل بیشتری برای ادامه دادن پیدا میکند. درست مثل اینکه تصویر جلد روی کتاب، برای خواننده جذاب بهنظر برسد. در این صورت خرید و مطالعه آن کتاب توسط مخاطب، شانس بیشتری به خود اختصاص میدهد.
در شرایط حساسِ نقطه شروع برنامه، موشن گرافی میتواند پا به میدان گذاشته و جذب مخاطب بیشتری را تضمین کند.
طراحی لوگو
داشتن یک لوگوی تجاری اولین قدمیست که شما باید در راستای رشد کسب و کار خود بردارید. لوگوی یک مجموعه، درست شبیه به امضای افراد عمل میکند. پرسونا و اهداف کاری یک تیم، با انتخاب لوگوی مناسب بیان خواهد شد.
این سالها با پیشرفت ابزار و تکنیکهای گرافیکی، انتخاب و طراحی یک لوگوی شایسته، کار دشواری به نظر نمیرسد. موشن گرافیکها میتوانند در جهت داشتن یک لوگوی متحرک و جذاب، نقش مهمی را در رشد کسب و کار شما ایفا کنند.
بیشترین کاربرد این نوع از لوگوها، استفاده در وبسایت و شبکههای اجتماعیست. جایی که در معرض دید میلیونها بازدیدکننده قرار دارد و شانس جذب مخاطب بیشتری را افزایش میدهد.
ساخت ویدئوهای توصیفی
با توجه به تغییراتی که ما به واسطه استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی در دریافت و درک اطلاعات پیدا کردهایم، بسیاری از افراد ترجیح میدهند برای کسب اطلاعات در خصوص یک محصول و یا خدمت جدید، ویدئوی کوتاهی در دسترس داشته باشند که به طور کامل متوجه معایب، مزایا و نکات کاربردی آن شوند.
اینجاست که ویدئوهایی با ساختار موشن گرافیک وارد میدان شده و با کمک جلوههای بصری، متن و صدا، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطب قرار میدهند.
ساخت دکمه و آیکون
از آنجایی که امروزه درصد بالایی از کسب و کارها، به صورت دیجیتال فعالیت میکنند و وبسایتها وظیفه سنگینی در جذب مخاطب دارند، استفاده از دکمه و یا آیکونهای گرافیکی و جذاب میتوانند به شدت کمک کننده باشند. شما در طراحی نمودار، فلوچارت و تهیه گزارشات کاری خود نیز میتوانید از این ابزار برای جلب بیشتر نظر مخاطب، استفاده کنید.
تولید محتوای شبکههای اجتماعی
در حال حاضر، شبکههای اجتماعی را میتوان پررنگترین نقش در رشد شغلی و تجاری افراد دانست. تولید محتوا برای این شبکهها بسیار اهمیت دارد و گاها نسبت به محتوای سایر پلتفرمها متفاوت است. به عنوان مثال امکان استوری در اپلیکیشن اینستاگرام، منحصرا به این نرمافزار و برخی اپهای مشابه اختصاص دارد. محتوایی که برای این بخش در نظر گرفته میشود با محتوای وبسایت، تلویزیون، رادیو و سایر بسترها متفاوت است. بهترین و بیشترین کاربردی که موشن گرافی میتواند داشته باشد، دقیقا همینجاست. از این طریق میتوان کاملا متنوع و با سرعت بالایی، پیام را به مخاطب انتقال داد و 1 قدم بزرگ با موشن گرافی برداشت.
اجرای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال، که امروزه بیشتر با اصطلاح دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد، دنیای عظیمی در دل خود دارد که میتواند به شما جهت رشد کسب و کار به شدت کمک کند.
دیجیتال مارکتینگ، شامل ابزار و تکنیکهای مختلفی است که هر کدام به تنهایی نقش مهمی در رشد یک تجارت و برند شدن آن ایفا میکنند. تمام این روشهای بازاریابی، میتوانند در تبلیغات از موشن گرافی استفاده نمایند. در ادامه به این مبحث بیشتر خواهیم پرداخت.

تاثیرات موشن گرافی در بازاریابی دیجیتال
یکی از جدیدترین روشها در دیجیتال مارکتینگ، استفاده از موشن گرافیست. این ابزار توانایی انتقال خلاقانه، ساده، جذاب و زیبای پیام را به مخاطب دارد. بنابراین، این روش به عنوان یکی از مهمترین ابزارها جهت انتقال محتوا شناخته شده و در بازاریابی محتوا نقش پر رنگی پیدا کرده است.
امروزه با ظهور تکنولوژی و ابزار الکترونیکی پیشرفته، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است. این سرعت در کسب و کارها نیز بروز داده شده و سبک جدیدی از تجارت را به دنیا معرفی نموده است.
تا زمانی که یک کسب و کار نتواند، خود را با این سرعت وفق دهد، به موفقیت نرسیده و خیلی زود از میدان رقابت خارج خواهد شد.
یک برند تجاری باید بتواند خیلی سریع تصمیمگیری کند، خیلی سریع تصمیمات را اجرایی کند، به سرعت و با انعطاف بالا تغییرات را اعمال نموده و اصلاحات را انجام دهد.
از آنجایی که بازاریابی جزو جدایی ناپذیر یک کسب و کار است، سرعت بالا روی این بخش هم تاثیرگذار بوده و با کمک بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی، موجب ایجاد بازاریابی دیجیتال شده است. همانطور که بالاتر گفته شد، موشن گرافی یکی از مهمترین ابزارهای این نوع بازاریابیست، پس سرعت در این روش نیز تاثیر خود را گذاشته است.
موشن گرافی به دلیل نوع ساختاری که دارد، قادر به انتقال سریع محتواست. با کمک این روش، در کمتر از چند ثانیه میتوان روی مخاطب تاثیر گذاشت و او را با خود همراه کرد.

سخن پایانی
موشن گرافی ابزاری قدرتمند جهت انتقال پیام به مخاطب است. در حوزه بازاریابی دیجیتال که سرعت و ارائه صحیح انتقال پیام به شدت اهمیت دارد، این ابزار می تواند به کمک تولیدکنندگان محتوا بیاید و پیام با کیفیت و منحصر به فردی را به مخاطب ارائه نماید. روشهای مختلفی برای ساخت موشن گرافی وجود دارد که بنا به پیامی که قصد انتقال آن را داریم، می توانیم یک یا چند روش را انتخاب کنیم.