طراحی لوگو

طراحی لوگو در حقیقت به معنای ساخت  نشانه و نمادی گرافیکی است که اشکال متنوعی نیز دارد. از طراحی به شکل یک علامت گرفته تا سمبل، نوشتار یا حتی ترکیبی از شکل های نام برده شده! این طرح ها آرم و نمادی از کسب و کار شما بوده و به مدد آنها ارتباطی موثر، دائمی و ثابت با مخاطبان و جامعه هدف خود برقرار خواهید کرد. به طوری که همواره یک تصویر ذهنی قوی از تجارت، شرکت یا کسب و کار شما به همراه خواهند داشت. به این ترتیب نه تنها هیچگاه از یاد مردم نمی روید بلکه به صرف شنیدن نام کسب و کارتان بلافاصله لوگوی آن را به خاطر خواهند آورد.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 طراحی لوگو

طراحی لوگو راهی برای معرفی سریع انواع خدمات و محصولات به مردم است؛ به طوری که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مختلف از شرکت های تجاری، تولید و صنعتی بزرگ گرفته تا بیزینس های کوچک لوگوی منحصر به فرد خود را دارند. مهم ترین مزیت طراحی نشانه گرافیکی در این است که موجب ماندگاری بیشتر آن کالا یا خدمات در ذهن مخاطبان می شود؛ چرا که لوگوها در عین خاص بودن خلاقانه و بصری طراحی می گردند. همین ویژگی ها به خودی خود کافی است تا یک کسب و کار به خوبی در ذهن مردم حک شود.

همان طور که گفته شد لوگو هویت و علامت تجاری هر کسب و کاری است. به زبان ساده تر می توان آن را آرم یا برند دانست. روی هم رفته لوگو بخشی از یک کسب و کار، محصول یا حتی هویت بصری یک سازمان به حساب می آید. از طرفی در طراحی لوگو می توان ترکیبی از نشانه ها، نماد و حروف را بکار گرفت. به این ترتیب چهره و مشخصه یک برند ساخته خواهد شد.

ناگفته نماند هرچه طراحی لوگو به صورت زیباتر و کارآمدتری انجام گیرد آن برند نیز در ذهن و قلب مردم محبوب تر خواهد بود. به طوری که با شنیدن نام برند مورد نظر بلافاصله تصویر لوگوی آن را به یاد خواهند آورد. اصلاً چرا راه دور برویم همین حالا بگویید شنیدن نام نوشابه کوکا کولا، لوازم ورزشی نایک، محصولات اپل و… چه چیزی را به خاطرتان می آورد؟!

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

خصوصیات یک لوگوی حرفه ای

هر طراح لوگویی بدون شک به دنبال خلق بهترین و حرفه ای ترین نماد تجاری است. اگر شما نیز چنین خواسته ای دارید، پیش از دریافت سفارش طراحی لوگو لازم است با ویژگی های یک لوگوی حرفه ای آشنا شوید.

در این صورت باید بگوییم خصوصیات بهترین و حرفه ای ترین لوگوها به شرح زیر می باشد:

  • ساده و گویا
  • به یاد ماندنی
  • منعطف و قابل فهم در همه ابعاد
  • دارای معنا و مفهوم
  • استفاده از رنگ مناسب
  • داشتن تاریخچه
  • مرتبط با ارزش های برند
  • خلاق، جالب و منحصر به فرد
  • دارای تئوری پیدایش
  • رسم منطقی

ساده و گویا

سادگی و گویا بودن جزو اصلی ترین ویژگی های یک لوگوی حرفه ای و درست و حسابی است. در واقع هرچه لوگوی طراحی شده ساده تر باشد، مخاطبان آسان تر قادر به درک و شناخت آن خواهند شد. با این تفاسیر در طراحی لوگو خوب و حرفه ای توصیه می کنیم از پیاده سازی جزئیات غیرضروری خودداری کنید.

به یاد ماندنی

توجه داشته باشید یک لوگو یا نماد تجاری در واقع اولین تصویری است که از یک برند به مخاطبین نشان داده می شود. با این تفاسیر لوگوی طراحی شده باید به نحوی باشد که به خوبی در ذهن مردم ماندگار شود.

منعطف و قابل فهم در همه ابعاد

یک لوگو یا آرم تجاری را زمانی می توان فوق العاده دانست که در همه دوره های زمانی و در رسانه های گوناگون قابل استفاده باشد؛ یعنی یک طراح حرفه ای باید لوگویی خلق کند که بتوان آن را در رسانه های مختلفی همچون بیلبورد،  محصولات چاپی، لیبل و… منتشر نمود.

دارای معنا و مفهوم

از دیگر ویژگی ها و خصوصیات بهترین و موفق ترین لوگو می توان به مفهومی و معنادار بودن آن اشاره کرد. توجه داشته باشید لوگوی طراحی شده برای یک کسب و کار باید مفهومی از اهداف و کاری که آن بیزینس انجام می دهد را به مخاطب منتقل کند.

استفاده از رنگ مناسب

رنگ را به جرئت می توان جزو فاکتورهای بسیار مهم در حرفه ای به نظر آمدن یک لوگو دانست؛ بنابراین در طراحی بهترین لوگوهای تجاری رنگ ها را با نهایت دقت انتخاب می کنند.

داشتن تاریخچه

با توجه به این که یک لوگوی درست و حسابی و اصولی در فرآیندی تصویری شکل گرفته است؛ در نتیجه این تاریخچه باید به خوبی در نماد تجاری طراحی شده به تصویر کشیده شود.

مرتبط با ارزش های برند

در معرفی خصوصیات بهترین لوگوهای تجاری به مرتبط بودن آن با ارزش های برند مورد نظر اشاره کردیم. در واقع لوگوی طراحی شده باید به ساده ترین نحو ممکن به بیان هویت برند بپردازد.

با این تفاسیر توصیه می کنیم اطلاعات کاملی در مورد مخاطبان هدف، نقاط قوت برند، رنگ های سازمان و حتی سلیقه کارفرما کسب کرده و سپس طراحی لوگو را بر اساس اطلاعات کسب شده انجام دهید.

خلاق، جالب و منحصر به فرد

خلاقیت مهم ترین عامل در ماندگاری یک لوگوی تجاری محسوب می شود. هرچه طراحی لوگو به صورت خلاقانه تر و منحصر به فرد تری انجام گیرد؛ اطلاعات منقل شده از طریق آن بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

به منظور افزایش قدرت خلاقیت در طراحی لوگو، پیشنهاد می شود به مطالعه تصویری و ایده پردازی روی بیاورید.

دارای تئوری پیدایش

منظور از دارا بودن تئوری پیدایش این است که طراحی لوگو را بر اساس دانش، تجربه، شناخت، خلاقیت و صد البته تلاش آغاز کنید. تنها در این صورت است که لوگوی شما موفق و مخاطب پسند خواهد بود.

رسم منطقی

در خلق یک لوگوی موفق و حرفه ای لازم است فرآیند رسم طرح را مطابق با منطق و محاسبات ریاضی انجام دهید. به این ترتیب لوگوی طراحی شده از نظر انطباق پذیری  و کارایی رشد قابل توجهی خواهد داشت.

 

1 سوال پر تکرار: چرا باید برای کسب و کارمان لوگو طراحی کنیم؟

پس از آشنایی با تعریف لوگو نوبت به بررسی اهمیت طراحی لوگو برای یک کسب و کار می رسد. ممکن است برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چرا باید برای کسب و کارمان لوگو طراحی کنیم؟

در این صورت باید بگوییم در واقع هدف اصلی از طراحی لوگو این است که برند مورد نظر برای مردم قابل شناسایی شود.

توجه داشته باشید اگر جامعه هدفتان نتواند برند شما را در شلوغی کسب و کارهای مشابه شناسایی کند، کلاهتان پس معرکه خواهد بود! از طرفی طراحی لوگو نه تنها برند را قابل شناسایی می کند بلکه موجب ماندگاری و مورد اعتماد شدن یک برند نیز می شود.

کلیه موارد فوق دست به دست هم می دهند تا برندی منحصر به فرد و محبوب در میان مردم داشته باشید. با این تفاسیر اگر می خواهید جایگاهی محکم در مارکت از آنِ خود کنید؛ طراحی لوگو را جدی گرفته و ساخت نشانه گرافیکی تجارتتان را به بهترین و حرفه ای ترین طراحان گرافیک مولتی رایان بسپارید.

اصلی ترین مراحل طراحی لوگو

بهترین طراحان ما فرآیند طراحی لوگو را طبق مراحل اصلی زیر انجام می دهند:

  • مشخص کردن کسب و کار مورد نظر
  • طرح سوالاتی درست درباره آن تجارت
  • تحقیق درباره بیزینس مورد نظر و یافتن پاسخ سوالات
  • اجرا کردن ایده های ذهنی و اتود زدن
  • پیاده سازی ایده ها در نرم افزار و تبدیل آنها به وکتور
  • پرزنت کردن لوگوی طراحی شده برای مشتری و تشریح ایده ها برای او

در یک جمع بندی از آنچه گفته شد طراحی لوگو را می توان شامل بریف، تحقیق، یافتن، طراحی و اتود، بازنگری، تصحیح و تکمیل، پرزنت، تحویل و در نهایت اتمام پروژه دانست.

توجه داشته باشید مادامی که شناخت کافی از کسب و کار مورد نظر و همچنین خواسته های مشتری نداشته باشید قادر به طراحی لوگو حرفه ای و ایده آل نخواهید بود.

در خصوص اتود زدن نیز پیشنهاد می کنیم آن را روی کاغذ انجام دهید. این پیشنهاد به ویژه برای افراد مبتدی در زمینه طراحی لوگو مطرح می شود؛ به جای این که سریعاً از نرم افزار استفاده کنید به سراغ اتود زدن روی کاغذ بروید و اینگونه خلاقیت خود در طراحی لوگو را به خوبی افزایش دهید.

 مرحله بریف در طراحی لوگو

یک طراح لوگوی حرفه ای پیش از شروع بکار باید اطلاعات کاملی درباره تجارتی  کسب کند که قصد ساخت لوگو برایش را دارد. این اطلاعات را در واقع کارفرما در قالب فایلی ارائه می دهد و در میان طراحان آن را تحت عنوان بریف می شناسند.

بریف یکی از مهم ترین مراحل طراحی لوگو محسوب می شود. تهیه بریف به این صورت است که ابتدا طراح، سوالاتی هوشمندانه در راستای شناخت هرچه بهتر اهداف، سلیقه، سبک و نوع لوگوی موردنظر کارفرما مطرح می کند.

این سوالات به صورت یک فایل برای کارفرما ارسال شده و سپس از او خواسته می شود که جواب های دقیقی به سوالات بریف بدهد. اینگونه منظور و هدف آن کسب و کار برای شخص طراح لوگو به وضوح مشخص خواهد شد.

دریافت اطلاعات لازم از کارفرما بهتر است که به صورت بریف انجام بگیرد تا مصاحبه. زیرا اینگونه کارفرما فرصت کافی برای فکر کردن روی سوالات و حتی پرس و جو از سایرین را در اختیار خواهد داشت.

اگرچه سوالات بریف از نظر مفهوم و تعداد ثابت نیستند با این حال برخی از مهم ترین و رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • نام کسب و کار / شرکتتان چیست؟
  • آیا تجارت شما شعاری دارد که بتوان در طراحی لوگو از آن استفاده کرد؟
  • رقبایتان چه کسانی هستند؟
  • چه چیزی موجب تمایز شما از رقیب هایتان می شود؟
  • مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند؟
  • اولویت ها و انتظارات خود از طراحی لوگو را بیان کنید.

در نهایت پاسخ به این سوالات اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار طراح قرار می دهد. به طوری که با استفاده از آنها فهرستی از اهداف لوگو بدست خواهد آورد. طراحی لوگو به کمک این فهرست موجب خلق یک نماد تجاری ایده آل از نظر کارفرما و همچنین خودِ طراح خواهد شد

مرحله اتود زنی لوگو

اگر خاطرتان باشد از اتود زنی به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل طراحی لوگو نام بردیم. منظور از اتود همان طرح اولیه ای است که توصیه می شود آن را روی کاغذ بکشید.

لازم به تذکر است اتود زنی در فرآیند طراحی لوگو از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که در این مرحله شاهد تبدیل ایده ها به تصاویر خواهید بود. در واقع در مرحله اتود زنی است که ایده های مختلف شکل بصری پیدا می کنند.

شخص طراح در این مرحله از آزادی کاملی برخوردار می باشد؛ زیرا بدون هیچ مانعی می تواند به سیر و سفر در تخیلات خود پرداخته و در نهایت ایده هایی خلاقانه و نوین ارائه کند.

مهم ترین مزایای اتود زدن

برخی از مهم ترین مزایای اتود زدن شامل موارد زیر است:

  • سریع تر انجام شدن فرآیند طراحی
  • اصلاح چارچوب ها و ایده های اولیه و بهبود بخشی به آنها
  • امکان ارزیابی و بررسی طرح مورد نظر بر اساس ویژگی ها و همه جوانب

بهترین ابزارهای اتود زنی

به عنوان یک طراح گرافیک ممکن است تصور کنید هرچه ابزارهای پیشرفته تری داشته باشید خروجی کارتان بهتر و با کیفیت تر خواهد بود.

در این صورت باید بگوییم یک چنین چیزی حداقل درباره مرحله اتود زنی صدق نمی کند. در واقع استفاده از ابزارهای پیشرفته و مدرن هیچگاه نمی تواند جایگزین مهارت و تخصص شود.

با این تفاسیر بهترین و مهم ترین ابزارهای اتود زنی چیزی جز مداد اتود، کاغذ، پاک کن و خط کش نیست!

اطلاعات مورد نیاز برای اتود زنی

پیش از شروع مرحله اتود زنی لوگو لازم است شناخت کاملی نسبت به برند مورد نظر داشته باشید. البته یک چنین اطلاعاتی در مرحله بریف از کارفرما دریافت می شود.

4 نوع اصلی لوگو

پیش تر گفته شد لوگوها در اشکال متنوعی طراحی می شوند یعنی عناصری همچون نوشتار، نماد و… را در طراحی لوگو خواهید یافت. بد نیست بدانید تقسیم بندی انواع لوگو نیز بر مبنای آیتم های موجود در آن انجام می گیرد. با این حساب اقسام مختلف طراحی لوگو به صورت زیر است:

  • لوگوی تصویری
  • لوگوی نوشتاری
  • لوگوی ترکیبی
  • لوگوی مونوگرام

لوگو تصویری

در برخی از لوگوها از تصاویر استفاده می شود یعنی همان آیکون، سمبل، پیکتوگرام یا Pictorial mark. مثال بارز این لوگو نیز به شرکت اپل تعلق دارد. طراحی موارد نامبرده شده  در غالب اوقات بر پایه یک تصویر گرافیکی است. بگذارید این طور بگوییم در این سبک و شیوه از طراحی لوگو عمدتاً آیکون ها یا شمایل گرافیکی را بکار می گیرند.

مزیت اصلی لوگوی تصویری در این است که از یک سو دست سفارش دهنده را برای انتخاب باز می گذارد؛ و از سوی دیگر این فرصت را به طراح می دهد که لوگویی زیبا و مفهومی را طراحی نماید. چنانچه قصد سفارش لوگو برای کسب و کار خود را دارید بد نیست بدانید از دیرباز تا کنون تصاویر جزو بهترین شیوه ها برای انتقال مفاهیم محسوب می شدند. با این حساب طبیعی است که یک لوگوی تصویری ماندگاری بیشتری داشته باشد و تاثیر قابل توجهی بر ذهن مخاطبان بگذارد.

در طراحی لوگوی  تصویری می توان رنگ های گوناگون، طرح های مختلف و آیکون های متنوع را بکار گرفت. همه اینها در نهایت به خلق یک نماد بصری منحصر به فرد برای کسب و کارتان خواهد انجامید. با این تفاسیر اگر می خواهید کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن در میان مردم جا بیندازید؛ به طوری که تصویری زیبا و قوی از محصول یا خدمات شما به یادگار داشته باشند؛ همین حالا می توانید طراحی لوگو تصویری را به تیم مولتی رایان سفارش دهید.

چرا که هر کسی از پس طراحی یک آرم تجاری که در عین سادگی مفهومی نیز باشد، بر نخواهد آمد. تنها افرادی می توانند دست به طراحی چنین لوگوهایی بزنند که از علم، تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند.

لوگو نوشتاری

 نوع دیگری از لوگوها را می توان با استفاده از نوشتار طراحی نمود که این لوگوها با نام های تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نیز شناخته می شوند؛ اما در واقع هر یک از موارد نامبرده شده زیر شاخه هایی از لوگو نوشتاری هستند. با این حساب انواع لوگو نوشتاری به شرح زیر است:

  • لوگو تایپ
  • وردمارک ( بکارگیری نام شرکت در طرح لوگو و استفاده از فونت های خاص و کمتر دیده شده همچون لوگوی توییتر یا دیسنی)
  • تایپ بیس ( طراحی با استفاده از نام برند یا شرکت مورد نظر به طوری که یک شکل گرافیکی ایجاد شود.)

لوگوهای تایپوگرافی را به طور معمول بر پایه فونت ها طراحی می کنند. با این حال امکان طراحی این نوع لوگو به شیوه دستی و خارج از چارچوب فونت های آماده نیز وجود دارد. در حال حاضر این شیوه جزو روش های پر رونق طراحی لوگو در ایران محسوب می شود. بکارگیری لوگوهای نوشتاری معمولاً به شرکت ها یا کسب و کارهایی با اسامی کوتاه، خاص و متفاوت پیشنهاد می شود.

در طراحی لوگو به صورت تایپوگرافی قسمت عمده تمرکز طراح بر نام کامل تجاری یک کسب و کار یا شرکت قرار می گیرد. از اینها گذشته طراحان لوگوی نوشتاری تنها زمانی می توانند این سبک را به طور صحیح پیاده کنند که تسلط کافی بر موارد زیر داشته باشند: مباحث مربوط به آناتومی حروف، پیوستگی در طراحی لوگو، کالیگرافی و… به این ترتیب شخص طراح مجالی می یابد تا لوگوی مورد نظر را با هارمونی و هماهنگی صحیح و منسجمی به تصویر بکشد.

لوگو ترکیبی

این لوگو همان طور که از نامش پیداست از ترکیب تصویر و نوشتار ایجاد می شود. با توجه به این که اساس طراحی لوگو ترکیبی تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری است؛ در نتیجه پروسه طراحی این نوع لوگو طولانی تر از دیگر انواع نمادهای تجاری خواهد بود. آنچه در این سبک از طراحی لوگو اهمیت فراوانی دارد وجود انسجام و هماهنگی خوب میان اجزای سازنده آن است.

چرا که اگر بین دو طرح تصویری و نوشتاری هارمونی لازم وجود نداشته باشد؛ آنچه روی دستتان می ماند یک آرم زشت و بدرد نخور است. به طوری که با هر بار دیدن آن گویی یک شکست کامل پیش چشمتان به نمایش در می آید. در طراحی لوگوهای ترکیبی بسته به سلیقه طراح و کافرما عکس و نوشته را می توان روی هم یا در کنار یکدیگر قرار داد. حتی اگر طراح لوگو به اندازه کافی خلاق باشد دستش باز است تا عکس و نوشته را به نحوی تلفیق کند که یک تصویر مستقل حاصل شود.

اگر برای طراحی لوگوی تجاری خود چنین انتظاراتی دارید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در ابزار سئوکار برتر تماس بگیرید. تیم سئوکار برتر مجهز به بهترین و مجرب ترین طراحان لوگو است. این تیم در طراحی لوگوهای ترکیبی به نحوی عمل می کند که شرکت یا کسب و کار شما ورودی شگفت انگیز به بازار هدف داشته باشد.

لوگو مونوگرام

طراحی لوگوی یک برند با استفاده از حرف یا حروف مختصر شده آن را مونوگرام می گویند. این سبک طراحی را در آرم تجاری شرکت هایی همچون ال جی، والت دیزنی و… خواهید دید. مونوگرام به دلیل ساده و متنوع بودن نه تنها برای برندهای معروف قدیمی کاربرد دارد؛ بلکه حتی می توان آن را در طراحی نماد گرافیکی کسب و کارهای نوپا نیز بکار گرفت.  از طرفی اگر نام برند شما طولانی بوده و از چندین کلمه تشکیل شده است؛ شک نکنید طراحی مونوگرام حسابی بکارتان می آید؛ چرا که به این صورت می توان از از حروف اول نام برندتان برای طراحی نماد کمک گرفت.

روی هم رفته در مونوگرام مانور بیشتری بر تصویر داده می شود در حالی که در سبک های دیگر از طراحی لوگو اوضاع کمی متفاوت است. به عنوان مثال در لوگوتایپ تنها شاهد بازی با حروف و نوشتار خواهید بود.

 

بهترین سبک های اجرایی در طراحی لوگو

اگر خاطرتان باشد در قسمت های پیشین از این مطلب به معرفی مهم ترین انواع طراحی لوگو پرداختیم. اکنون می خواهیم بهترین سبک های اجرایی در طراحی لوگو را مورد بررسی قرار دهیم.

توجه داشته باشید برای اجرای یک لوگو بر اساس شکل ظاهری آن می توان از روش های مختلفی کمک گرفت. این روش ها صرفاً سبک های مختلف لوگو در مرحله اجرا بوده و نمی توان آنها را در زمره انواع اصلی طراحی لوگو قرار داد.

با این تفاسیر بهترین سبک های اجرایی در طراحی لوگو شامل موارد زیر است:

  • لوگوهای دورانی
  • لوگوی اورلپ
  • لوگوهای هندسی
  • لوگوی دایره ای و…

لوگوهای دورانی

از این سبک برای اجرای لوگوهایی استفاده می شود که حول محور یک شکل و در یک ریتم قرار گرفته و به دفعات تکرار شده اند.

لوگوی اورلپ

منظور از لوگوی اورلپ طرح هایی است که در یک یا چند نقطه دچار همپوشانی می شوند.

لوگوهای هندسی

در طراحی این لوگوها از اشکال هندسی همچون مربع، مستطیل، مثلث و… استفاده می شود.

لوگوی دایره ای

طراحان لوگوی حرفه ای برای خلق یک چنین نمادهایی از تناسبات طلایی کمک می گیرند.

 

لوگو مونوگرام
لوگو مونوگرام

1 مقایسه اساسی میان انواع طراحی لوگو

اکنون که با انواع مختلف لوگو آشنا شده اید قصد داریم 1 مقایسه اساسی میان انواع شیوه های طراحی لوگو انجام دهیم. در واقع هر یک از انواع لوگو یک سری مزایا و برتری هایی دارد که در سایرین یافت نمی شود.

از طرفی هر کسب و کاری برای برندسازی و ماندگاری در اذهان عمومی به ساخت و طراحی لوگوی انحصاری نیاز دارد؛ منتها برای دستیابی به اهداف نامبرده شده لازم است انتخاب صحیحی از میان انواع مختلف لوگو داشته باشید.

این مقایسه مهم را با معرفی لوگوی تصویری و ذکر مزایای آن شروع می کنیم. همانطور که می دانید لوگوهای تصویری از یک سری اشکال گرافیکی و آیکن ها تشکیل شده اند. مزیت اصلی این لوگوها ماندگاری در ذهن مخاطب و به خاطرسپاری آسان است.

در طراحی لوگو تایپ از نام برند با ظاهر و فونت های خاص استفاده می شود. مزیت این نوع طراحی لوگو را می توان در آن دانست که بیننده نیازی به حدس زدن درباره نوع کسب و کارتان نخواهد داشت. به اضافه این که یک چنین لوگویی گزینه مناسبی برای تبلیغات در ابعاد مختلف محسوب می شود.

طراحان گرافیک به هنگام خلق لوگوهای مونوگرام از حرف اول نام کسب و کار موردنظر استفاده می کنند. در واقع برتری این نماد تجاری نسبت به سایر لوگوها در کوتاه کردن اسم های بلند می باشد. به این ترتیب لوگوی طراحی شده سریعتر دیده می شود.

در آخر نوبت به معرفی مزایای لوگوی ترکیبی می رسد. این نوع لوگوها را از ترکیب المان تصویری و نوشتار کلمه خلق می کنند و با استفاده از آنها مفهوم کسب و کار مورد نظر به طور واضح انتقال می یابد.

در خصوص لوگوهای ترکیبی بد نیست بدانید گاهی حتی می توان از تصویر بدون نوشته یا برعکس استفاده نمود.

نکات قابل توجه در طراحی لوگو

همانطور که گفته شد طراحی یک لوگوی موفق و کارآمد باید به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود. زیرا نکات قابل توجه در طراحی لوگو بسیار زیاد است و  تنها یک فرد متخصص علم کاملی نسبت به آنها دارد. از جمله مهم ترین نکاتی که در طراحی و ساخت لوگو باید مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

  • نماد و آرم طراحی شده در وهله اول باید ساده، گویا و منحصر به فرد باشد. به طوری که با جذابیت بصری اش توجه مخاطب را جلب کند.
  • سپس پای سنخیت و اعتماد به میان می آید یعنی نماد گرافیکی طراحی شده از یک سو با موضوع کسب و کار مورد نظر مرتبط باشد؛ و از سوی دیگر ارتباطی میان صاحب لوگو و زمینه فعالیتش برقرار کند.
  • در گام بعدی نوبت به وجود هماهنگی و هم خوانی میان نماد یک کسب و کار و خصوصیات و موضوع آن برند می رسد. توجه داشته باشید چنین مطابقتی به افزایش سرعت انتقال پیام آن تجارت به مخاطبان خواهد انجامید.
  • مانایی و پایداری از دیگر ویژگی هایی است که منجر به موفقیت یک لوگو می شود. به این صورت که جناب طراح باید طوری عمل کند که نماد طراحی شده اش به مرور زمان همگام با آن کسب و کار رشد و تکامل بیابد. به ویژه که همواره طرح ها و مدهای مختلفی رواج می یابند. در چنین شرایطی آن لوگویی را می توان مطلوب و موفق دانست که قادر به تحمل تغییرات بوده و پابرجا باقی بماند.
  • انعطاف پذیری یکی از ارکان و نکات بسیار مهم در مبحث طراحی لوگو است. به همین منظور طراحان مولتی رایان لوگوها را به دو صورت تک رنگ و تمام رنگی چاپ می کنند. به این ترتیب امکان چاپ آن نماد در ابعاد و اندازه های مختلف وجود خواهد داشت آن هم بدون این که کوچک ترین تغییری در ظاهر طرح، معنی یا مفهوم آن رخ بدهد.
  • از دیگر نکات مهم در طراحی نماد گرافیکی امکان استفاده آسان و بدون دردسر آن در وب سایت های اینترنتی و همین طور کارهای چاپی است.
  • مورد دیگری که در طراحی آرم تجاری یک کسب و کار یا شرکت نباید از آن غافل شد؛ این است که لوگوی مورد نظر قابل ثبت بوده و از نظر قانونی بتوان برای احراز مالکیت آن اقدام نمود.

ویژگی های بهترین طراح لوگو

یک طراح لوگو زمانی می تواند موفق و حرفه ای باشد که برخی از ویژگی ها را به خوبی در خود بپروراند. در معرفی ویژگی های بهترین طراح لوگو می توان از موارد زیر نام برد:

  • خلاقیت
  • متفاوت بودن
  • صبوری
  • انتقادپذیری
  • یادگیری مداوم

خلاقیت

در طراحی لوگو حرفه ای، خلاقیت فاکتور بسیار مهمی محسوب می شود. با این حساب بهترین طراح لوگو باید از قدرت خلاقیت بالا و قوه تخیل فعالی برخوردار باشد. اینگونه براحتی می تواند اقدام به ارائه طرح هایی جذاب و نوین نماید.

به واسطه این ویژگی حتی می توانید از سایر طرح ها الهام بگیرید و بدون کپی برداری ایده های فراوانی را پیاده سازی نمایید. طبیعتاً یک چنین فردی در زمینه طراحی لوگو آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

متفاوت بودن

هرچه یک طراح سبک متفاوت و خاص تری داشته باشد، در حیطه طراحی لوگو موفق تر خواهد بود. با این حساب اگر می خواهید در زمینه طراحی لوگو خوش بدرخشید پیشنهاد می کنیم دست بکار شده و سبک کاری خود را در یکی از زیرشاخه های طراحی لوگو شناسایی کنید.

صبوری

در طراحی لوگو بیشتر از هر چیز دیگری به صبوری و پشتکار نیاز خواهید داشت. به خصوص که خلق یک طرح عالی و حرفه ای زمانبر بوده و موضوعی نیست که با عجله قابل انجام باشد.

انتقادپذیری

از انتقادپذیری به عنوان یکی از اصلی ترین ویژگی های بهترین طراحان لوگو نام بردیم. توجه داشته باشید آنچه به عنوان خروجی از طراحی لوگو ارائه می شود ممکن است مورد قبول همه نباشد؛  بنابراین شخص طراح باید ویژگی انتقادپذیری را در خود تقویت کرده تا در صورت کم کاری به عیب و نقص های طرح خود پی برده و در راستای جبران آنها اقدام کند.

یادگیری مداوم

به عنوان یک طراح زمانی در حیطه طراحی لوگو موفق و مشهور خواهید شد که همیشه در حال یادگیری باشید. به ویژه که اصول و متدهای طراحی در فواصل کوتاهی دچار تغییر و دگرگونی می شوند؛ پس فارغ از هرگونه غرور و تکبر در نهایت تواضع به دنبال به روز کردن دانش و اطلاعاتتان در زمینه طراحی لوگو باشید.

طراحی لوگو توسط تیم مولتی رایان

اکنون به اهمیت تخصص در طراحی یک لوگو موفق پی برده اید بد نیست به نکته ای توجه داشته باشید. حقیقت این است که هرکسی می توان یک لوگو بساز. تنها کافی است آشنایی مختصری با نرم افزارهای گرافیکی داشته باشد. در این صورت بدون نیاز به دانستن اصول طراحی و فارغ از هرگونه خلاقیت قادر به ایجاد آرم و لوگو خواهد شد؛ منتها طراحی لوگو یک چیز است و موفق و کاربردی بودن آن یک چیز دیگر!

به همین منظور بارها تاکید کردیم برای داشتن یک لوگوی موفق باید به سراغ اهلش بروید. زیرا همان طور که ملاحظه کردید طراحی نماد گرافیکی با رعایت یک سری نکات مهم انجام خواهد گرفت. در این صورت پیشنهاد می کنیم طراحی آرم شرکت خود را به بهترین طراحان لوگو یعنی تیم مولتی رایان بسپارید.

پس از سفارش طراحی لوگو به ابزار سئوکار ، کارشناسان ما ابتدا سوالاتی را مطرح می کنند. برخی از سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید و طراحی آرم تجاری شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد به شرح زیر است:

  • اگر شما خدماتی را ارائه می دهید یا کالایی را به فروش می رسانید نظر و توصیف خودتان درباره آن چیست؟
  • چه اهداف بلند مدتی را برای کسب و کار، شرکت یا سازمان خود تعریف کرده اید؟
  • تا چه حد با رقبای اصلی و هم صنفان خود آشنا هستید؟
  • اگر بنا باشد وجوه تفاوت و تمایز کسب و کار خود از رقبایتان را نام ببرید به چه مواردی می رسید؟
  • آیا نسبت به جامعه هدف، مخاطبان یا مصرف کنندگان محصولات خود شناخت کافی دارید؟
  • چنانچه از پیش یک تصویر ذهنی نسبت به لوگوی کسب و کار خود دارید آن را توصیف کرده و شرح دهید.
  • آیا تناژ رنگی خاصی را برای برند خود در نظر گرفته اید؟
  • در طراحی لوگو ترجیح خودتان بر کدام نوع است؟ (لوگوتایپ، آیکون و…)
  • محل انتشار نهایی لوگوی شما در رسانه تصویری است یا وب؟ یا بیشتر قصد چاپ آن را دارید؟
  • میزان بودجه مالی را که برای طراحی آرم تجاری خود در نظر گرفته اید چقدر است؟

1 سوال مهم : آیا از لوگوی آماده استفاده کنیم یا نه؟

با توجه به این که هدف اصلی از طراحی لوگو ایجاد یک هویت منحصر به فرد و همچنین انتقال پیام برند از طریق تصویر است؛ در نتیجه یک لوگوی مناسب و اثرگذار باید متمایز و به یاد ماندنی باشد. در حالی که لوگوهای آماده نه تنها گزینه مناسبی برای انتقال پیام برند محسوب نمی شوند بلکه حتی برای شخصیت برند مورد نظر نیز چندان مناسب نیستند. لازم به تذکر است این موضوع در مورد لوگوهای بسیار ارزان قیمت و بی کیفیت نیز صدق می کند.

توجه داشته باشید یک چنین لوگوهایی موجب تضعیف اعتبار برند شده و آن را در نزد مخاطب غیرحرفه ای نشان می دهد. اینگونه مردم پیش خودشان می گویند این برند حتی برای خودش نیز ارزشی قائل نشده است! با این اوصاف استفاده از لوگوهای آماده که در دسترس همه قرار دارند اصلاً توصیه نمی شود. این نوع لوگوها فاقد شخصیت بوده و همچنین همواره امکان دارد توسط رقبا مورد استفاده قرار بگیرند.

با این تفاسیر اگر می خواهید به عنوان یک کسب و کار حرفه ای و معتبر شناخته شوید با پرداخت هزینه ای به افراد متخصص از خدمات طراحی لوگو استفاده نمایید.

تفاوت لوگو با برند

در تعریف لوگو آن را به عنوان یک سمبل برای تعیین ماهیت کسب و کار مورد نظر معرفی کردیم؛ با این حال اغلب مردم حتی برخی از طراحان، لوگوی یک کسب و کار را همان برند آن می دانند در حالی که این موضوع اساساً غلط است. در همین حین برخی برند را لوگویی می دانند که یک سری عناصر بصری همچون امضاء، سایت، کارت ویزیت و… به آن افزوده شده است؛ البته که این طرز فکر نیز با اشتباهاتی همراه می باشد.

در واقع عناصر نامبرده شده ماهیت و هویت یک برند را تشکیل می دهند و میان لوگو و برند تفاوت های اساسی وجود دارد. با  این اوصاف مبادا این دو مفهوم را یکسان بدانید.

اهمیت طراحی لوگو در برندسازی

با توجه به آنچه در مورد لوگو گفته شد دیگر می دانید که این نماد گرافیکی در حقیقت چهره یک برند را می سازد. به واسطه طراحی لوگو است که برند شما هرچه بیشتر در معرض دید قرار گرفته و به دنبال آن در ذهن مخاطبان جاودانه و ماندگار می شود.

در خصوص اهمیت طراحی لوگو در برندسازی باید بگوییم که این نشانه تجاری، شیوه ای عالی برای تبادل اطلاعات به حساب می آید؛ چرا که به کمک آن ماهیت یک برند به جامعه هدف اش شناسانده می شود.

افزون بر اینها به کمک طراحی لوگو فرصتی عالی برای جلب توجه مخاطبین جدید در اختیار خواهید داشت. مهم تر از همه این که با طراحی لوگو برای کسب و کارتان موجب تمایز و برتری آن نسبت به کسب و کارهای رقیب خواهید شد.

از طرفی یک تجارت دارای لوگو، تجارتی خاص- حرفه ای و صد البته قابل اعتماد به نظر خواهد آمد. به این ترتیب مشتریان به آسانی به شما اعتماد کرده و به خرید از محصولات (کالا / خدمات) شما خواهند پرداخت.

طراحی لوگو حرفه ای نه تنها جذابیت بصری یک برند را افزایش می دهد؛ بلکه موجب بهتر دیده شده آن کسب و کار در شبکه های اجتماعی و فضاهای تبلیغاتی خواهد شد.

ناگفته نماند به کمک طراحی لوگو قادر به برقراری یک رابطه احساسی قوی و عمیق با مخاطب خواهید شد. با همه اینها در بازار رقابتی امروزی به هیچ وجه نباید از اهمیت طراحی لوگو در برندسازی غافل شوید.

بدترین اشتباهات در طراحی لوگو

در طراحی لوگو یک سری از بدترین و رایج ترین اشتباهات وجود دارد که در صورت ارتکاب آن خروجی چندان مناسبی نخواهید داشت. برخی از مهم ترین اشتباهات پر تکرار طراحی لوگو در موارد زیر خلاصه می شود:

  • تمرکز بیش از حد بر مد روز
  • استفاده نادرست از سبک حروف
  • انتخاب ضعیف رنگ ها
  • بیش از حد پیچیده بودن طراحی
  • استفاده از عکس های بی کیفیت
  • طراحی لوگو با ابزار نادرست
  • نداشتن آزادی عمل
  • کپی یا سرقتی بودن طرح و…

تمرکز بیش از حد بر مد روز

تمرکز بیش از حد بر مد روز یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که اغلب افراد در طراحی لوگو مرتکب آن می شوند. توجه داشته باشید طراحی لوگو برای یک شرکت / کسب و کار به معنای هویت بخشی به آن تجارت است.

بنابراین نماد تجاری نباید طوری طراحی شود که محدود به زمان فعلی باشد. چنانچه طراحی لوگو بر اساس گرایش و مد روز انجام بگیرد طبیعی است که پس از مدتی قدیمی و دمده شود!

اگرچه بهترین طراحان لوگو در خلق آثار خود همواره از مد و ترندهای روز استفاده می کنند؛ اما این استفاده تنها در حد الهام گیری و دریافت ایده بوده و لوگوی طراحی شده توسط آنها با دوام، منحصر به فرد و چشمگیر می باشد.

استفاده نادرست از سبک حروف

سبک حروف بکار رفته در طراحی لوگو یکی از موثرترین فاکتورها در ماندگاری این نماد محسوب خواهد شد. بگذارید این طور بگوییم در صورت استفاده از حروف مناسب، جاودانگی و جذابیت لوگوی طراحی شده تضمین خواهد شد.

در حالی که استفاده نابجا از سبک حروف باعث می شود یک لوگوی غیرحرفه ای و ناخوشایند روی دستتان باقی بماند. با این تفاسیر توصیه می شود به هنگام طراحی لوگو در استفاده از سبک های مختلف حروف زیاده روی نکنید.

انتخاب ضعیف رنگ ها

انتخاب ضعیف رنگ ها به جرئت در زمره رایج ترین اشتباهات طراحی لوگو قرار می گیرد. اشتباهی که  حتی بسیاری از طراحان گرافیکی بزرگ حداقل یکی دو بار آن را مرتکب شده اند!

بنابراین در طراحی لوگو حرفه ای و موفق به هیچ وجه نباید به صورت دیمی و دلخواه به انتخاب رنگ بپردازید. توجه داشته باشید بهترین طراحان لوگو رنگ های بکار رفته در طرح خود را با توجه به روانشناسی پشت آنها انتخاب می کنند. از همین رو همواره توصیه می شود در طراحی لوگو رنگی را انتخاب کنید که بهتر بتواند هویت و پیام کلی برند تجاری شما را به نمایش در بیاورد.

بیش از حد پیچیده بودن طراحی

یک لوگوی موفق و چشمگیر الزاماً نباید پیچیده و اصطلاحاً اجق وجق باشد! به خصوص که بیش از حد پیچیده بودن لوگو می تواند نتیجه عکس داده و موجب غیرحرفه ای بودن آن شود.

بنابراین مبادا تصور کنید برای طراحی لوگو زیبا و ارزشمند به تایپوگرافی های نامفهوم و پیچیده نیاز دارید. با توجه به این که هدف اصلی از طراحی لوگو، انتقال پیام یک کسب و کار به مخاطبان هدف است؛ در نتیجه لازم است لوگوی طراحی شده تنها با یک نگاه کوتاه چند ثانیه ای بتواند پیام نهفته در خود را به مخاطب انتقال دهد.

استفاده از عکس های بی کیفیت

طراحی لوگو با استفاده از عکس های بی کیفیت بدترین اشتباهی است که یک طراح گرافیک می تواند انجام بدهد! یک چنین تصاویری قابلیت تغییر به اندازه های دلخواه را نداشته و معمولاً شطرنجی هستند.

با این اوصاف تغییر اندازه در آنها موجب محو شدنشان می شود. در نهایت نیز تاثیرات منفی قابل توجهی بر کیفیت لوگوی طراحی شده خواهند داشت.

طراحی لوگو با ابزار نادرست

فرآیند طراحی لوگو زمانی عالی و بدون اشکال خواهد بود که با نرم افزارهای مناسب و استاندارد انجام شود. در واقع به گفته کارشناسان گرافیکی مولتی رایان بهتر است طراحی لوگو را با نرم افزارهای برداری انجام دهید.

زیرا اینگونه با کوچک یا بزرگ کردن طرح، خبری از پیکسل های زائد  در اطراف آن نخواهد بود. اگر به دنبال بهترین برنامه طراحی لوگو هستید، پیشنهاد می کنیم از نرم افزار ادوبی ایلستریتور استفاده کنید.

ناگفته نماند چنانچه طراحی لوگو را با نرم افزارهای برداری انجام دهید، دستتان برای بزرگ یا کوچک کردن تصاویر حسابی باز است. به ویژه که تغییر در اندازه عکس ها هیچ تاثیری بر کیفیت اولیه آنها نخواهد داشت. به این ترتیب هیچگونه دغدغه ای برای خروجی چاپ باقی نخواهد ماند.

نداشتن آزادی عمل

بسیاری از طراحان گرافیکی دائم در معرض دخالت های کارفرما بوده و آزادی عمل چندانی ندارند. البته که این مورد جزو اشتباهات رایج طراحی لوگو محسوب نشده و بیشتر از آن می توان به عنوان رایج ترین مشکل در طراحی لوگو نام برد.

اغلب مشتریان سعی می کنند نظر خود را به طراح تحمیل کرده و توجه چندانی به توصیه های حرفه ای او نمی کنند. همین موضوع نیز موجب افت کیفیت لوگوی طراحی شده خواهد شد.

توجه داشته باشید یک طراح لوگو حرفه ای سالها در این زمینه فعالیت کرده و در نتیجه از مهارت و تجربه کافی برخوردار است؛ بنابراین به عنوان یک مشتری یا کارفرما توصیه می کنیم به شخص طراح اعتماد کرده و آزادی عمل و اختیار را از او سلب نکنید.

کپی یا سرقتی بودن طرح

استفاده از طرح های کپی شده یا اصطلاحاً سرقتی در طراحی لوگو، تاثیرات بد و بازخوردهای منفی فراوانی برای برند مورد نظر به همراه خواهد داشت؛ بنابراین به عنوان یک طراح کار درست بهتر است الهام گیری را جایگزین کپی برداری نمایید. مبادا تصور کنید با ایجاد تغییر در نمونه های موجود قادر به ارائه یک لوگو موفق خواهید شد!

آنچه قصد داشتیم بگوییم

طراحی لوگو راهی سریع برای معرفی موثر یک محصول یا خدمات به گروه هدف است.  در واقع با ایجاد یک آرم یا نماد گرافیکی خاص، زیبا و منحصر به فرد کسب و کار شما در میان مردم ماندگار و مشهور می شود. طراحی لوگو  به طور کلی به 4 صورت زیر انجام می گیرد: تصویری، نوشتاری، ترکیبی و مونوگرام. هر یک از انواع لوگوی نامبرده شده اگر به طور صحیح و حساب شده طراحی شود موجب ثبت برند مورد نظر در ذهن و قلب مردم خواهد شد.

در طراحی یک لوگوی موفق و مفید باید به موارد زیر توجه شود: روانشناسی رنگ ها، انعطاف پذیری، مرتبط بودن، سادگی، زیبایی، گویایی و… تنها در این صورت است که آرم و نماد تجاری شما به خوبی در میان مردم جا می افتد و برندسازی شما با موفقیت انجام می گیرد. احتمالاً خودتان نیز می دانید که برندینگ مساوی است با فروش و سودآوری بیشتر!

اگر شما نیز خواهان طراحی یک چنین لوگوهای موفقی هستید هم اکنون می توانید با کارشناسان ما در ابزار سئوکار تماس بگیرید. به این ترتیب هویت اصلی برند و کسب و کارتان به بهترین نحو ممکن توسط طراحانی کاملاً حرفه ای ساخته خواهد شد.

اگر میخواهید در مطالب خود رتبه یک گوگل قرار گیرید سئو سایت خود را به سئو کار برتر بسپارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست