طراحی لوگو

طراحی لوگو در حقیقت به معنای ساخت  نشانه و نمادی گرافیکی است که اشکال متنوعی نیز دارد. از طراحی به شکل یک علامت گرفته تا سمبل، نوشتار یا حتی ترکیبی از شکل های نام برده شده! این طرح ها آرم و نمادی از کسب و کار شما بوده و به مدد آنها ارتباطی موثر، دائمی و ثابت با مخاطبان و جامعه هدف خود برقرار خواهید کرد. به طوری که همواره یک تصویر ذهنی قوی از تجارت، شرکت یا کسب و کار شما به همراه خواهند داشت. به این ترتیب نه تنها هیچگاه از یاد مردم نمی روید بلکه به صرف شنیدن نام کسب و کارتان بلافاصله لوگوی آن را به خاطر خواهند آورد.

طراحی لوگو

طراحی لوگو

 طراحی لوگو

طراحی لوگو راهی برای معرفی سریع انواع خدمات و محصولات به مردم است؛ به طوری که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مختلف از شرکت های تجاری، تولید و صنعتی بزرگ گرفته تا بیزینس های کوچک لوگوی منحصر به فرد خود را دارند. مهم ترین مزیت طراحی نشانه گرافیکی در این است که موجب ماندگاری بیشتر آن کالا یا خدمات در ذهن مخاطبان می شود؛ چرا که لوگوها در عین خاص بودن خلاقانه و بصری طراحی می گردند. همین ویژگی ها به خودی خود کافی است تا یک کسب و کار به خوبی در ذهن مردم حک شود.

همان طور که گفته شد لوگو هویت و علامت تجاری هر کسب و کاری است. به زبان ساده تر می توان آن را آرم یا برند دانست. روی هم رفته لوگو بخشی از یک کسب و کار، محصول یا حتی هویت بصری یک سازمان به حساب می آید. از طرفی در طراحی لوگو می توان ترکیبی از نشانه ها، نماد و حروف را بکار گرفت. به این ترتیب چهره و مشخصه یک برند ساخته خواهد شد.

ناگفته نماند هرچه طراحی لوگو به صورت زیباتر و کارآمدتری انجام گیرد آن برند نیز در ذهن و قلب مردم محبوب تر خواهد بود. به طوری که با شنیدن نام برند مورد نظر بلافاصله تصویر لوگوی آن را به یاد خواهند آورد. اصلاً چرا راه دور برویم همین حالا بگویید شنیدن نام نوشابه کوکا کولا، لوازم ورزشی نایک، محصولات اپل و… چه چیزی را به خاطرتان می آورد؟!

طراحی لوگو

طراحی لوگو

4 نوع اصلی لوگو

پیش تر گفته شد لوگوها در اشکال متنوعی طراحی می شوند یعنی عناصری همچون نوشتار، نماد و… را در طراحی لوگو خواهید یافت. بد نیست بدانید تقسیم بندی انواع لوگو نیز بر مبنای آیتم های موجود در آن انجام می گیرد. با این حساب اقسام مختلف طراحی لوگو به صورت زیر است:

  • لوگوی تصویری
  • لوگوی نوشتاری
  • لوگوی ترکیبی
  • لوگوی مونوگرام

لوگو تصویری

در برخی از لوگوها از تصاویر استفاده می شود یعنی همان آیکون، سمبل، پیکتوگرام یا Pictorial mark. مثال بارز این لوگو نیز به شرکت اپل تعلق دارد. طراحی موارد نامبرده شده  در غالب اوقات بر پایه یک تصویر گرافیکی است. بگذارید این طور بگوییم در این سبک و شیوه از طراحی لوگو عمدتاً آیکون ها یا شمایل گرافیکی را بکار می گیرند.

مزیت اصلی لوگوی تصویری در این است که از یک سو دست سفارش دهنده را برای انتخاب باز می گذارد؛ و از سوی دیگر این فرصت را به طراح می دهد که لوگویی زیبا و مفهومی را طراحی نماید. چنانچه قصد سفارش لوگو برای کسب و کار خود را دارید بد نیست بدانید از دیرباز تا کنون تصاویر جزو بهترین شیوه ها برای انتقال مفاهیم محسوب می شدند. با این حساب طبیعی است که یک لوگوی تصویری ماندگاری بیشتری داشته باشد و تاثیر قابل توجهی بر ذهن مخاطبان بگذارد.

در طراحی لوگوی  تصویری می توان رنگ های گوناگون، طرح های مختلف و آیکون های متنوع را بکار گرفت. همه اینها در نهایت به خلق یک نماد بصری منحصر به فرد برای کسب و کارتان خواهد انجامید. با این تفاسیر اگر می خواهید کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن در میان مردم جا بیندازید؛ به طوری که تصویری زیبا و قوی از محصول یا خدمات شما به یادگار داشته باشند؛ همین حالا می توانید طراحی لوگو تصویری را به تیم مولتی رایان سفارش دهید.

چرا که هر کسی از پس طراحی یک آرم تجاری که در عین سادگی مفهومی نیز باشد، بر نخواهد آمد. تنها افرادی می توانند دست به طراحی چنین لوگوهایی بزنند که از علم، تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند.

لوگو نوشتاری

 نوع دیگری از لوگوها را می توان با استفاده از نوشتار طراحی نمود که این لوگوها با نام های تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نیز شناخته می شوند؛ اما در واقع هر یک از موارد نامبرده شده زیر شاخه هایی از لوگو نوشتاری هستند. با این حساب انواع لوگو نوشتاری به شرح زیر است:

  • لوگو تایپ
  • وردمارک ( بکارگیری نام شرکت در طرح لوگو و استفاده از فونت های خاص و کمتر دیده شده همچون لوگوی توییتر یا دیسنی)
  • تایپ بیس ( طراحی با استفاده از نام برند یا شرکت مورد نظر به طوری که یک شکل گرافیکی ایجاد شود.)

لوگوهای تایپوگرافی را به طور معمول بر پایه فونت ها طراحی می کنند. با این حال امکان طراحی این نوع لوگو به شیوه دستی و خارج از چارچوب فونت های آماده نیز وجود دارد. در حال حاضر این شیوه جزو روش های پر رونق طراحی لوگو در ایران محسوب می شود. بکارگیری لوگوهای نوشتاری معمولاً به شرکت ها یا کسب و کارهایی با اسامی کوتاه، خاص و متفاوت پیشنهاد می شود.

در طراحی لوگو به صورت تایپوگرافی قسمت عمده تمرکز طراح بر نام کامل تجاری یک کسب و کار یا شرکت قرار می گیرد. از اینها گذشته طراحان لوگوی نوشتاری تنها زمانی می توانند این سبک را به طور صحیح پیاده کنند که تسلط کافی بر موارد زیر داشته باشند: مباحث مربوط به آناتومی حروف، پیوستگی در طراحی لوگو، کالیگرافی و… به این ترتیب شخص طراح مجالی می یابد تا لوگوی مورد نظر را با هارمونی و هماهنگی صحیح و منسجمی به تصویر بکشد.

لوگو ترکیبی

این لوگو همان طور که از نامش پیداست از ترکیب تصویر و نوشتار ایجاد می شود. با توجه به این که اساس طراحی لوگو ترکیبی تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری است؛ در نتیجه پروسه طراحی این نوع لوگو طولانی تر از دیگر انواع نمادهای تجاری خواهد بود. آنچه در این سبک از طراحی لوگو اهمیت فراوانی دارد وجود انسجام و هماهنگی خوب میان اجزای سازنده آن است.

چرا که اگر بین دو طرح تصویری و نوشتاری هارمونی لازم وجود نداشته باشد؛ آنچه روی دستتان می ماند یک آرم زشت و بدرد نخور است. به طوری که با هر بار دیدن آن گویی یک شکست کامل پیش چشمتان به نمایش در می آید. در طراحی لوگوهای ترکیبی بسته به سلیقه طراح و کافرما عکس و نوشته را می توان روی هم یا در کنار یکدیگر قرار داد. حتی اگر طراح لوگو به اندازه کافی خلاق باشد دستش باز است تا عکس و نوشته را به نحوی تلفیق کند که یک تصویر مستقل حاصل شود.

اگر برای طراحی لوگوی تجاری خود چنین انتظاراتی دارید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در ابزار سئوکار برتر تماس بگیرید. تیم سئوکار برتر مجهز به بهترین و مجرب ترین طراحان لوگو است. این تیم در طراحی لوگوهای ترکیبی به نحوی عمل می کند که شرکت یا کسب و کار شما ورودی شگفت انگیز به بازار هدف داشته باشد.

لوگو مونوگرام

طراحی لوگوی یک برند با استفاده از حرف یا حروف مختصر شده آن را مونوگرام می گویند. این سبک طراحی را در آرم تجاری شرکت هایی همچون ال جی، والت دیزنی و… خواهید دید. مونوگرام به دلیل ساده و متنوع بودن نه تنها برای برندهای معروف قدیمی کاربرد دارد؛ بلکه حتی می توان آن را در طراحی نماد گرافیکی کسب و کارهای نوپا نیز بکار گرفت.  از طرفی اگر نام برند شما طولانی بوده و از چندین کلمه تشکیل شده است؛ شک نکنید طراحی مونوگرام حسابی بکارتان می آید؛ چرا که به این صورت می توان از از حروف اول نام برندتان برای طراحی نماد کمک گرفت.

روی هم رفته در مونوگرام مانور بیشتری بر تصویر داده می شود در حالی که در سبک های دیگر از طراحی لوگو اوضاع کمی متفاوت است. به عنوان مثال در لوگوتایپ تنها شاهد بازی با حروف و نوشتار خواهید بود.

 

لوگو مونوگرام

لوگو مونوگرام

نکات قابل توجه در طراحی لوگو

همانطور که گفته شد طراحی یک لوگوی موفق و کارآمد باید به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود. زیرا نکات قابل توجه در طراحی لوگو بسیار زیاد است و  تنها یک فرد متخصص علم کاملی نسبت به آنها دارد. از جمله مهم ترین نکاتی که در طراحی و ساخت لوگو باید مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:

  • نماد و آرم طراحی شده در وهله اول باید ساده، گویا و منحصر به فرد باشد. به طوری که با جذابیت بصری اش توجه مخاطب را جلب کند.
  • سپس پای سنخیت و اعتماد به میان می آید یعنی نماد گرافیکی طراحی شده از یک سو با موضوع کسب و کار مورد نظر مرتبط باشد؛ و از سوی دیگر ارتباطی میان صاحب لوگو و زمینه فعالیتش برقرار کند.
  • در گام بعدی نوبت به وجود هماهنگی و هم خوانی میان نماد یک کسب و کار و خصوصیات و موضوع آن برند می رسد. توجه داشته باشید چنین مطابقتی به افزایش سرعت انتقال پیام آن تجارت به مخاطبان خواهد انجامید.
  • مانایی و پایداری از دیگر ویژگی هایی است که منجر به موفقیت یک لوگو می شود. به این صورت که جناب طراح باید طوری عمل کند که نماد طراحی شده اش به مرور زمان همگام با آن کسب و کار رشد و تکامل بیابد. به ویژه که همواره طرح ها و مدهای مختلفی رواج می یابند. در چنین شرایطی آن لوگویی را می توان مطلوب و موفق دانست که قادر به تحمل تغییرات بوده و پابرجا باقی بماند.
  • انعطاف پذیری یکی از ارکان و نکات بسیار مهم در مبحث طراحی لوگو است. به همین منظور طراحان مولتی رایان لوگوها را به دو صورت تک رنگ و تمام رنگی چاپ می کنند. به این ترتیب امکان چاپ آن نماد در ابعاد و اندازه های مختلف وجود خواهد داشت آن هم بدون این که کوچک ترین تغییری در ظاهر طرح، معنی یا مفهوم آن رخ بدهد.
  • از دیگر نکات مهم در طراحی نماد گرافیکی امکان استفاده آسان و بدون دردسر آن در وب سایت های اینترنتی و همین طور کارهای چاپی است.
  • مورد دیگری که در طراحی آرم تجاری یک کسب و کار یا شرکت نباید از آن غافل شد؛ این است که لوگوی مورد نظر قابل ثبت بوده و از نظر قانونی بتوان برای احراز مالکیت آن اقدام نمود.

طراحی لوگو توسط تیم مولتی رایان

اکنون به اهمیت تخصص در طراحی یک لوگو موفق پی برده اید بد نیست به نکته ای توجه داشته باشید. حقیقت این است که هرکسی می توان یک لوگو بساز. تنها کافی است آشنایی مختصری با نرم افزارهای گرافیکی داشته باشد. در این صورت بدون نیاز به دانستن اصول طراحی و فارغ از هرگونه خلاقیت قادر به ایجاد آرم و لوگو خواهد شد؛ منتها طراحی لوگو یک چیز است و موفق و کاربردی بودن آن یک چیز دیگر!

به همین منظور بارها تاکید کردیم برای داشتن یک لوگوی موفق باید به سراغ اهلش بروید. زیرا همان طور که ملاحظه کردید طراحی نماد گرافیکی با رعایت یک سری نکات مهم انجام خواهد گرفت. در این صورت پیشنهاد می کنیم طراحی آرم شرکت خود را به بهترین طراحان لوگو یعنی تیم مولتی رایان بسپارید.

پس از سفارش طراحی لوگو به ابزار سئوکار ، کارشناسان ما ابتدا سوالاتی را مطرح می کنند. برخی از سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید و طراحی آرم تجاری شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد به شرح زیر است:

  • اگر شما خدماتی را ارائه می دهید یا کالایی را به فروش می رسانید نظر و توصیف خودتان درباره آن چیست؟
  • چه اهداف بلند مدتی را برای کسب و کار، شرکت یا سازمان خود تعریف کرده اید؟
  • تا چه حد با رقبای اصلی و هم صنفان خود آشنا هستید؟
  • اگر بنا باشد وجوه تفاوت و تمایز کسب و کار خود از رقبایتان را نام ببرید به چه مواردی می رسید؟
  • آیا نسبت به جامعه هدف، مخاطبان یا مصرف کنندگان محصولات خود شناخت کافی دارید؟
  • چنانچه از پیش یک تصویر ذهنی نسبت به لوگوی کسب و کار خود دارید آن را توصیف کرده و شرح دهید.
  • آیا تناژ رنگی خاصی را برای برند خود در نظر گرفته اید؟
  • در طراحی لوگو ترجیح خودتان بر کدام نوع است؟ (لوگوتایپ، آیکون و…)
  • محل انتشار نهایی لوگوی شما در رسانه تصویری است یا وب؟ یا بیشتر قصد چاپ آن را دارید؟
  • میزان بودجه مالی را که برای طراحی آرم تجاری خود در نظر گرفته اید چقدر است؟
آنچه قصد داشتیم بگوییم

طراحی لوگو راهی سریع برای معرفی موثر یک محصول یا خدمات به گروه هدف است.  در واقع با ایجاد یک آرم یا نماد گرافیکی خاص، زیبا و منحصر به فرد کسب و کار شما در میان مردم ماندگار و مشهور می شود. طراحی لوگو  به طور کلی به 4 صورت زیر انجام می گیرد: تصویری، نوشتاری، ترکیبی و مونوگرام. هر یک از انواع لوگوی نامبرده شده اگر به طور صحیح و حساب شده طراحی شود موجب ثبت برند مورد نظر در ذهن و قلب مردم خواهد شد.

در طراحی یک لوگوی موفق و مفید باید به موارد زیر توجه شود: روانشناسی رنگ ها، انعطاف پذیری، مرتبط بودن، سادگی، زیبایی، گویایی و… تنها در این صورت است که آرم و نماد تجاری شما به خوبی در میان مردم جا می افتد و برندسازی شما با موفقیت انجام می گیرد. احتمالاً خودتان نیز می دانید که برندینگ مساوی است با فروش و سودآوری بیشتر!

اگر شما نیز خواهان طراحی یک چنین لوگوهای موفقی هستید هم اکنون می توانید با کارشناسان ما در ابزار سئوکار تماس بگیرید. به این ترتیب هویت اصلی برند و کسب و کارتان به بهترین نحو ممکن توسط طراحانی کاملاً حرفه ای ساخته خواهد شد.

اگر میخواهید در مطالب خود رتبه یک گوگل قرار گیرید سئو سایت خود را به سئو کار برتر بسپارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .

فهرست